محمد باریکانی: بافت تاریخی مشهد در خطر است.

بافت تاریخی مشهد

 از محله نوغان مشهد كه نخستين هسته تشكيل‌دهنده اين شهر با بيش از هزار سال قدمت است تنها چند خانه تاريخي متروكه و تخريب شده برجاي مانده است. عمر اين خانه‌ها همگي قاجاري است و از معدود بناهاي زيباي شهر مشهد هستند.

هتل سازها و انبوه سازها چنان به جان بافت تاريخي و شهر مشهد افتاده‌اند كه به هر سو سر بگردانيد با ساختمان‌هاي سر به فلك كشيده‌اي روبه‌رو مي‌شويد كه در يك نظم هندسي نامنظم به‌طور آشفته در خيابان‌هاي اين شهر سر برآورده‌اند. براساس آمارهاي غيررسمي، 50درصد ساختمان‌هاي تازه ايجاد شده در شهر مشهد هتل هستند كه در طول سال نيز نيمي از آنها خالي از گردشگر است.

جواد خدايي معاون پژوهشي پژوهشكده ثامن، در جمع خبرنگاران اعزامي به مشهد گفت كه تخريب بافت تاريخي مشهد كاملا سوداگرانه و با اهداف اقتصادي صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري، اين گفته خدايي را هنگام بازديد خانه تاريخي اميري در دل يك پروژه بزرگ انبوه‌سازي‌ اقامتي و تجارتي در بافت تاريخي مشهد مي‌توان مشاهده كرد. سازندگان اين پروژه بزرگ ويرانه‌هاي اين خانه تاريخي ثبت ملي شده را كه قدمت آن به دوره قاجار بازمي‌گردد و از تزيينات معماري و كاشيكاري‌هاي زيبايي برخوردار است در دل اين پروژه حبس كرده و حتي اجازه بازديد از آن‌را نمي‌دهند. يك دوربين در اتاق نگهباني پروژه اقتصادي بزرگ در كنار عمارت تاريخي اميري بر ويرانه‌هاي خاك گرفته اين عمارت متمركز است.

تخريب خانه‌هاي تاريخي اين شهر با ايجاد آتش سوزي تعمدي در خانه اكبرزاده، اسكان مهاجران افغان و پاكستاني در خانه‌هاي تاريخي همچون خانه تاريخي پريشاني در تپ المحله، يا حضور دائمي مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر قابل مشاهده است.

  • ابلاغ شوراي‌عالي شهرسازي به استاندار

بافت تاريخي مشهد 360هكتار است كه به گفته ناظران و دوستداران ميراث فرهنگي شهر مشهد حدود ۴۵ درصد از اين بافت تاريخي در اطراف حرم امام رضا(ع) تخريب شده است. شوراي‌عالي معماري و شهرسازي كشور امسال به استاندار خراسان رضوي ابلاغ كرد كه طرح توسعه در شهر مشهد بايد براساس ضوابط ميراث فرهنگي و دستورالعمل صريح مقام معظم رهبري به استاندار وقت خراسان در سال 76مورد بازنگري قرار گيرد.

کد خبر 335112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha